Από την εφημερίδα: “Ημερησία” – 15/05/2008

Τώρα που η Yahoo απέρριψε την προσφορά εξαγοράς της Microsoft, κατόρθωσε η Google (με την DoubleClick) να κερδίσει την μάχη για την κυριαρχία στις αναζητήσεις και τη διαφημιστική αγορά του Διαδικτύου; Ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Ερικ Σμιντ, δήλωσε ευτυχής με τη «στέψη» του, προτού προσθέσει ότι, «όπως μάθαμε από τον εκλογικό κύκλο, έχει τα πάνω και τα κάτω του». Αυτό εγείρει έμμεσα το πιο σημαντικό ερώτημα αναφορικά με την κυριαρχία της Google: Οι εκλεγμένοι ηγέτες έχουν θητεία ορισμένου χρόνου και η διάρκειά της εξαρτάται είτε από το Σύνταγμα, είτε από την υπομονή του εκλογικού σώματος.

Επιπροσθέτως, υπόκεινται σε ελέγχους κατά την περίοδο που κυβερνούν. Ισχύει το ίδιο και για την Google;

Το ερώτημα δεν μπορεί να απαντηθεί αντιμετωπίζοντας κανείς με δέος το μερίδιο αγοράς της Google, η οποία ελέγχει το 50% της online διαφήμισης παγκοσμίως και πάνω από τα δυο τρίτα των διαφημίσεων που τοποθετούνται σε μηχανές αναζήτησης. Κάποια μονοπώλια αποδείχθηκαν παροδικά.

Για παράδειγμα, η αγορά των παιχνιδομηχανών συνήθως ελέγχεται από έναν ή δυο κυρίαρχους παίκτες, αλλά αυτοί αλλάζουν κάθε λίγα χρόνια. Αντιθέτως, οι περισσότεροι ηγέτες (δημοκρατικά εκλεγμένοι και μη…) μάλλον θα ζήλευαν τη μακρόχρονη βασιλεία της κραταιάς Microsoft στον κλάδο λογισμικού. Η Google ελπίζει ότι θα ακολουθήσει το δικό της παράδειγμα.

Η Microsoft διαθέτει ένα πλεονέκτημα που δεν έχει η Google: Οι καταναλωτές θα αγοράσουν τα προγράμματα της σειράς Microsoft Office εν μέρει για να «συνεννοούνται» με τον υπόλοιπο επιχειρηματικό κόσμο. Αυτοί που κάνουν online αναζητήσεις, από την άλλη, μπορούν άκοπα να επιλέξουν μια καλύτερη μηχανή αναζήτησης.

Η κυριαρχία της Google στις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο (και κατ επέκταση στην διαφήμιση που στηρίζεται σε αυτές) στηρίζεται στην παροχή του καλύτερου προϊόντος. Αυτό μπορεί να αλλάξει, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν. Ποιος τρέμει τώρα στο άκουσμα των ονομάτων AltaVista, Lycos, ή ακόμα και της Υahoo;

Ωστόσο, οι αρχές ανταγωνισμού πρέπει να παρακολουθούν τις πρακτικές της Google. Ακόμα κι ένα βραχύβιο μονοπώλιο μπορεί να εκμεταλλεύεται τους πελάτες του, αν το θελήσει. Ο συνιδρυτής της εταιρείας Λάρι Πέιτζ φέρεται να έχει υποστηρίξει ότι η Google δεν μπορεί να επηρεάσει τις τιμές γιατί πωλεί τον διαφημιστικό χώρο μέσω δημοπρασιών. Αυτά είναι ανοησίες. Η Google μπορεί να περιορίσει την προσφορά, οδηγώντας τις τιμές προς τα πάνω.

Ωστόσο, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να μετατρέψει η Google τα προσωρινά αριστεία της σε βαθιά ριζωμένη ισχύ. Αν και στερείται της «δικτυωμένης» κυριαρχίας της Microsoft, έχει την οικονομική δύναμη να εξαγοράζει ανταγωνιστές. Ευελπιστεί επίσης να δρέψει κέρδη από διαφημίσεις στα κινητά τηλέφωνα καθώς και στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των online βίντεο.

Πρόκειται για έναν εύλογο στόχο, αλλά οι αρχές πρέπει να είναι σε εγρήγορση. Και το σημαντικότερο, οι αντίπαλοι της Google καλό είναι να αρχίσουν να προσφέρουν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις…